Fargerike forsikringssaker

– Noen av de henvendelsene vi mottar er mildt sagt overraskende. Etter noen år i forsikringsbransjen slutter man gjerne å bite seg merke i enkeltsaker, men så dukker det plutselig opp noe som skiller seg ut, sier pressetalsmann Toralf Rutledal i Tryg Forsikring.

Tekst: Toralf Rutledal, Tryg Forsikring

– En av historiene jeg ikke glemmer er den om trønderen som hadde fått en oppblåsbar sau av kompisene sine i gave, og ønsket å ta den med på en campingtur. Teltet deres var plassert på et jorde, og på jordet gikk det også levende sauer. En av disse hadde kommet seg inn i teltet, og bet den oppblåsbare sauen i stykker.

Skademeldingen sa ingenting om den var oppblåst eller ikke da artsfrenden gikk til angrep, men han fikk uansett erstattet sauen.
– Et skademeldingsskjema har jo gjerne ikke plass til all verdens detaljer, så man sitter ofte igjen med en del spørsmål man gjerne skulle visst svaret på, humrer Rutledal.

Magetrøbbel og tyveri

En mann med magetrøbbel fikk erstatning for tapt bagasje. (Ill. foto: iStockphoto.com).

En mann med magetrøbbel fikk erstatning for tapt bagasje. (Ill. foto: iStockphoto.com).

Mange reisende får trøbbel med toalettbesøk i ferien. En nordlending med mageproblemer hadde nettopp landet på en norsk flyplass, etter å ha besøkt tre verdensdeler, ifølge skademeldingen til Tryg. «Forskjellige bakteriekulturer gjør som du sikkert vet magen i ulage», skrev han. Den reisende hadde nettopp fått ut bagasjen sin, og plassert den på en bagasjetralle da han fikk behov for å komme seg på toalettet fortere enn svint. Mens han var på toalettet, stjal noen koffertene.

På grunn av de spesielle forholdene fikk han erstatning, selv om han ideelt skulle hatt tilsyn med bagasjen.

Spesiell dusjløsning
En takstmann var på befaring i forbindelse med et branntilløp på et kjøkken i en eldre leilighet. I forbindelse med undersøkelsene sine, fattet han interesse for et stort skap med forheng som stod oppå kjøkkenbenken. Da han trakk forhenget til side, så han at det han trodde var et skap, egentlig var et mikro-dusjkabinett. Noe perpleks spurte han eieren om hva dette var for noe. Eieren svarte fornøyd at dette var hans eget verk, og ved hjelp av en gardintrapp kom han seg inn og ut av kabinettet sitt. Og ren ble han også, selv om han måtte sitte på huk når han dusjet.

Takstmannen fant ingen lekkasjer knyttet til den originale løsningen, men han anmodet eieren på det sterkeste om å lage en mer tradisjonell dusjløsning.

Mobilt skattkammer
En annen mann ringte inn til Tryg på vegne av konen som hadde mistet mobilen i toalettet. Mobilen hadde vært oppbevart i trusen – eller som mannen kalte det i skademeldingen: ”det mobile skattkammer”. Hvorvidt konen plasserte mobilen i trusen fordi hun ønsket å sikre at mobilen ikke ble stjålet, stod det ingenting om i skademeldingen. De fikk avslag da det verken var tyveri eller skadeverk etter vilkårene.

Noen får også mer eller mindre alvorlige skader på ferie. Eksempelet om en dame fra nord som ble syk på storbyferie, illustrerer at det kan lønne seg å ta kontakt med forsikringsselskapet uansett: Fordi hun var sengeliggende én dag, hadde hun gått glipp av en shoppingdag. Derfor mente hun at hun skulle økonomisk kompensasjon fra Tryg for denne dagen. I og med at hun var sengeliggende, fikk hun det hun ba om.

Bedre dekket enn de tror
Toralf Rutledal er klar på at mange kan være bedre dekket av forsikringene sine enn de gjerne tror.

– I tillegg til oppblåsbare sauer og magetrøbbel, kan forsikringene ofte dekke forbausende mye. Det er definitivt vel verdt innsatsen å kontakte forsikringsselskapet sitt – selv om eiendelene eller omstendighetene er noe utenom det vanlige.