Alle som har hatt ansvar for et dødsbo, vet at det ofte er både en langvarig og en krevende oppgave. Men nå skal digitalisering av dødsbo forenkle prosessen for arvingene. Dette ser vi frem til.
Tekst: Anniken Mosby – post@boligmentoren.no
I dag er oppgjør av dødsbo komplisert, analogt og papirbasert. De fleste dødsbo gjøres opp av arvingene uten profesjonell bistand fra rettsapparatet eller andre. I tillegg til at man ofte står midt i en sorgprosess, er det en papirmølle uten like. Noe av frustrasjonen i dag, er nettopp det at det er så mange instanser arvingene må forholde seg til.
Automatisk samling av informasjon
Med løsningen som kalles Digitalt dødsbo vil informasjon om den avdødes økonomiske forhold automatisk samles inn fra mange ulike kilder, blant annet fra banker, forsikringsselskaper, Kartverket, Skatteetaten og Statens vegvesen. Opplysningene kan gjelde avdødes formue og gjeld, skatteopplysninger, opplysninger om kjøretøy, eiendom, forsikringer og pensjon, og om det finnes ektepakt eller testament. En forenkling av selve prosessen er derfor noe vi hilser velkommen.
Sparer 600 millioner over fem år
Skatteetaten får cirka 50 000 henvendelser hvert år i forbindelse med saker knyttet til dødsfall og arv. Norske banker og forsikringsselskaper får også tusenvis at henvendelser knyttet til innsyn i avdødes kontoer, som må sendes på papir eller e-post. Dette er oppgaver det blir færre av ved innføring av digitalt dødsbo. Det blir økt effektivitet og bedre oppgaveløsning både for private aktører og i domstolene og forvaltningen. Digitaliseringsdirektoratet anslår at løsningen med digitalt dødsbo vil spare det offentlige for mer enn 600 millioner kroner over fem år, når løsningen kommer i drift.
Brukervennlig digital prosess
Forskriften om digitalt dødsbo til arveloven har vært på høring og med høringsfrist som gikk ut i juli. Forskriften skal legge til rette for effektive og brukervennlige digitale prosesser. Den omhandler deling, behandling og sammenstilling av personopplysninger, taushetsbelagte opplysninger og andre opplysninger, i og mellom innbyggere, private virksomheter, forvaltningen, offentlige virksomheter og domstolen.
Kun ved privat skifte
I første omgang vil digitalt dødsbo kun omfatte dødsbo der arvingene vil foreta et privat skifte. Ved skifte av dødsbo vil det være nødvendig at arvingene blant annet får informasjon om arvelaters økonomiske forhold, forsikringer og eierforhold for å kunne vurdere om de ønsker å påta seg ansvaret for privat skifte. Digitalt dødsbo vil legge til rette for at arvinger med formuesfullmakt, skifteattest eller skiftefullmakt blir gitt tilgang til nevnte opplysninger.
Innvendinger mot løsningen?
De fleste mener en digitalisering er en forenkling og at det er bra. Men det har også kommet noen innvendinger. Blant annet har Likestillings- og diskrimineringsombudet vært opptatt av at det fortsatt må være mulig å ha et manuelt og papirbasert skifteoppgjør. Ombudet har bemerket at mange eldre er ikke-digitale eller har svake digitale ferdigheter. Dette kan skyldes både at de ikke har tilstrekkelig digital kompetanse, eller det kan skyldes ulike funksjonshemninger. Ombudet mener at et manuelt, papirbasert skifteoppgjør derfor må bestå så lenge en stor andel av den eldre befolkningen er ikke-digitale.
Antagelig vil oppgjør på den gamle papirbaserte måten fortsatt være et alternativ en del år fremover, for de som foretrekker det.
Altinn
Men alt i alt er det grunn til å tro at de fleste etterlatte får en mye enklere hverdag med å få oversikt over den avdødes formue og gjeld, samt at de kan velge skifte digitalt når den nye løsningen med digitalt dødsbo kommer i Altinn.
Enklere å få oversikt
– Dette vil lette byrden for de som allerede er i en vanskelig situasjon etter å ha mistet en som er de kjær. Å skaffe oversikt over den økonomiske situasjonen har skapt unødig hodebry for så mange. Jeg er så lettet og stolt over at vi nå kan realisere digitalt dødsbo, sier Bredo Swanberg, som leder arbeidet med livshendelsen Dødsfall og arv i Digitaliseringsdirektoratet, i en pressemelding.
Etterlatte får tilgang i slutten av 2024
Digitalt dødsbo er allerede brukertestet av ulike brukergrupper, men den virkelige testen er selvsagt når den går på luften i fjerde kvartal 2024. I starten er det kun brukere med formuesfullmakt eller skifteattest utstedt digitalt av tingretten som har adgang til løsningen.
Hva er skifteattest?
Skifteattesten gir en oversikt over arvinger retten kjenner til og hvem som har overtatt ansvaret for gjelden til avdøde. Attesten gir tilgang til avdødes bankkonto og annen formue. Den gir også mulighet til å dekke gjeld og utgifter, undertegne dokumenter og gjøre andre handlinger på vegne av dødsboet.
Les også: